Heerlijk dan ga je een avondje een diner voor bereiden voor mensen met diabetes, wat doe je dan?

Grens

“Het is heel persoonlijk hoe ver mensen willen gaan in het rekening houden met iemand met diabetes. Je kunt mensen niet verplichten om continu rekening met je te houden en dat hoeft ook niet. De meeste mensen met diabetes weten heel goed zelf wat ze wel en niet moeten nemen. Alleen bij de zelfgemaakte producten wordt het lastig, omdat je dan niet weet hoeveel koolhydraten er in zitten. Mocht iemand wel rekening willen houden met diabetes tijdens het kokkerellen dan is het fijn als hier rekening mee gehouden wordt. Natuurlijk hoeft het aantal grammen koolhydraten niet tot op de komma bepaalt worden, maar een globale inschatting is fijn.”

Koolhydraten tellen

“Gebruik amandelmeel bij het bakken. Dat bevat veel minder koolhydraten per honderd gram dan gewoon bakkersmeel of koekjes meel. Op het pakje kan je zien hoeveel koolhydraten erin zitten. Als je weet hoeveel er in de hele taart zitten, weet je ook hoeveel koolhydraten een puntje taart bevat. Dat je partner of familielid diabetes heeft kan je ook als kans zien om het eten voor de hele familie een stukje gezonder te maken. Met minder koolhydraten en toegevoegde suikers zijn gerechten ook lekker. “Verse producten zijn een traktatie voor iedereen. En ook bij het schenken van de drankjes kun je het fees

telijk maken. Heel lekker is crystal clear met stukjes fruit uit de diepvries erdoor gemixed, een limoenschijfje op de rand van het glas en een vers muntblaadje er bovenop.” Zo heb je in relatief korte tijd een feestelijk drankje die je kunt aanbieden.

Mijn favoriete kerstdiner

“Vooraf maak ik meestal pompoensoep. Daarnaast vind ik een flespompoen uit de oven gevuld met gehakt, champignons, eekhoorntjesbrood, blauwader kaas, crème fraise en een kruidenmengsel heerlijk. Eerst het vruchtvlees uit de pompoen loshalen en dan dertig minuten in de voorverwarmde oven, 200 graden, zetten. De andere ingrediënten bak je in een koekenpan. Als de pompoen klaar is doe je de vulling erin en sprenkel je er geraspte kaas over. Dan zet je het nog een kwartiertje in de oven en klaar ben je. Voor het toetje maak ik meestal Griekse yoghurtijs: Lekkere volle yoghurt, gepureerd vers fruit er doorheen, een klein scheutje limoen en daarna een paar uurtjes invriezen. Niet te lang invriezen, want dan wordt het ijs veel te hard en moet je uren naar je toetje kijken voordat je er van kunt genieten.”